Start-Up Nation: Ghidul Solicitantului va fi publicat imediat după Paște

Conform deputatului Roxana Mînzatu, ieri, 11 aprilie, parlamentarii din Comisia pentru Industrie și Servicii au dezbătut Ordonanța 10/2017 privind lansarea Programului Start-up Nation - Romania. Dezbaterile au avut loc în prezența secretarului de stat Ilan Laufer.

Potrivit postării Roxanei Mînzatu de pe facebook, bugetul necesar programului Start Up Nation Romania prin care se vor aloca granturi de 44 000 euro pentru lansarea a 10 000 de afaceri va fi decontat/recuperat parțial din fonduri europene, crescând astfel absorbția fondurilor europene și scăzând presiunea pe bugetul de stat.

Printre amendamentele propuse de Minister, ca urmare a dezbaterilor, se numără:

  • Eligibilitatea cheltuielilor salariale (pe o perioadă limitată și la o valoare plafonată care nu va depăși salariul mediu pe economie),
  • Obligativitatea creării a minim 1 loc de muncă în loc de 2 de către start-up-ul finanțat,
  • Obligativitatea de menținere a locurilor de muncă create minim 2 ani în loc de 3,
  • Eligibilitatea TVA care este nedeductibil
  • Plata ajutorului nerambursabil sub forma cererii de plată (adică plata sumelor pe baza cheltuielilor angajate de firmă, nu efectiv plătite)

Roxana Mînzatu a precizat că platforma pe care se vor depune planurile de afaceri este în lucru și că sesiunea de depunere a proiectelor va fi limitată, iar fondurile se vor acorda proiectelor selectate în ordinea descrescătoare a punctajului obținut, confirm grilei de finanțare.

Printre posibilele amendamente rămase încă în analiză pentru ședința comisiei din 19 aprilie 2017:

  • includerea în categoria firmelor eligibile a SRL și SRL-D care nu au avut activitate în ultimii ani (Roxana Mînzatu, Vlad Bontea)
  • acceptarea atingerii obligativității de creare a locurilor de muncă prin cumularea de contracte cu normă parțială, având în vedere că programul încurajează angajarea de persoane defavorizate dar acestea de multe ori, medical și legal nu pot lucra mai multe de o fracție de normă, de multe ori 4 sau 6 ore (vezi persoane cu dizabilități, de exemplu) (Bende Sándor)

De asemenea, conform deputatului de Brașov, în ședința de ieri a Comisiei s-a discutat și despre:

  • debirocratizarea relației firmelor cu autoritățile statului mai ales în ceea ce privește autorizările (autorizările ISU fiind cel mai des invocate)
  • pentru start-up-uri această povară este mai grea decât pentru firmele bine stabilite (Mihai Mohaci, Iulian Iancu)
  • nevoia stringentă de a suplimenta personalul care se va ocupa din partea Ministerului pentru IMM-uri/Oficiile Teritoriale pentru IMM-uri de supravegherea proiectelor în timpul implementării și în perioada de monitorizare a acestora: relația cu beneficiarii, semnarea contractelor de finanțare, primirea și verificarea raportărilor, verificarea proiectelor la fața locului, monitorizarea proiectelor. În plus, nu doar numărul extrem de mic de angajați este o problemă dar și salarizarea acestora: salariul mediu net fiind de circa 1200 lei în aceste Oficii Teritoriale pentru IMM-uri (Roxana Mînzatu)

Ordonanța 10/2017 va trebui aprobată prin lege, iar un vot privind raportul care va fi transmis către plenul Camerei Deputaților se va da săptămâna viitoare, în ședința din 19 aprilie a comisiei pentru industrie și servicii.

Conform Roxanei Mînzatu, secretarul de stat Laufer a anunțat Parlamentul că Ghidul pentru accesarea Programului Start – Up Nation actualizat (ca urmare a celor peste 25 de dezbateri din țară) va fi publicat imediat după Paște și va fi apoi aprobat prin ordin de Ministru.

Sursa: Roxana Mînzatu Facebook